Hvad laver vi på MakerCamp?

Af Asbjørn, MakerCamper & MakerPaper-Journalist

MakerCamp er et sted, hvor du garanteret får nogle nye venner med samme interesse som dig. På MakerCamp kan man lave en masse fede futuristiske dimsedutter og ting som Virtual Reality og Makey Makey. Men der er også plads til old school konsoller som Nintendo SNES fra 1990. På MakerCamp lærer man også noget, så man vælger sig ind på en linje, hvor man er hele ugen og kan engagere og fordybe sig. Der er Scratch og Lego Mindstorms, GameMaker, Arduino og 3D-print. Hver dag er der også aktiviteter, hvor vi for eksempel laver Real Size Pac-Man, Stratego med computerspilsfigurer eller noget helt tredje. Der er 50 seje nørder med på MakerCamp, som finder sted to gange om året – i sommerferien og efterårsferien.

Scratch

I Scratch kan du bygge lige hvad du vil i din lille 2D-platform. Om det er cookie-clicker eller det helt nye Mario. Scratch er super brugervenligt og lige til at tage fat i.

På MakerCamp har vi nogle sygt gode spiludviklere fra 10-12 år. Der blev brainstormt og tegnet på papir de første dage på campen. Da alt var blevet tænkt godt igennem, skulle det programmeres, og der blev både lavet Mario Version 2, Donkey Kong Version 2 og helt og aldeles specielle spil på sin egen måde.

Scratch er et meget begyndervenligt program, som er baseret på drag and drop. Det betyder, at man kan kaste/smide ting ind i en kode eller billeder/video. I Scratch er drag and drop en form for blocks, som har en funktion hver for sig. Alle koder starter med en hændelses-blok – typisk et grønt flag, som betyder, at her starter en ny kode inden i en anden kode. I Scratch er det super nemt at starte ud med at programmere.

Scratch er super nemt, det er drag and drop, godt at starte ud med, og så er det gratis. 

GameMaker

GameMaker et spiludviklings-program. GameMaker er baseret på kodning med objekter, skin og kameraer. GameMaker har mange muligheder. Da programmering i GameMaker-programmet kræver lidt mere tid end en uge, lavede vi alle den samme type spil på GameMaker-holdet, dog med forskelligt udseende og små ændringer. Alle spillerne fik ros og succes for deres ændringer og udseende. Spillet var et 2D platformsspil, der minder lidt om Mario. GameMaker er et avanceret program, og deltagerne på holdet var udfordret og lærte rigtig meget.

Arduino

Arduino-holdet fik lavet nogle fantastiske opfindelser som en vindblæser med motorer, en LED-lys-terning og mange flere. Arduino er en lille chip, der minder lidt om micro:bit, bare sværere og kraftigere. Arduino er baseret på kodning. I Arduino kan man bygge mange forskellige ting, da den er meget kraftig. Chippen er normalt bygget til at lave robotter, dog er det muligt at lave simple spil.

LEGO Mindstorms

Der var kamp til stregen i Robot-sumoturneringen på sommerens MakerCamp i 2018. Jeg har interviewet Tobias fra campen i Odder, og Tobias synes, det var rigtig sjovt at lave robotter ud af LEGO, og at sumo-kampen var en kæmpe oplevelse. Robotten var inde i en cirkel uden hegn og kun en hvid ring i siden. Robotterne havde farvesensorer, som kunne se, om robotten kørte ud over cirklen med den hvide ring. “Det var virkelig en tæt kamp i Odder, men den seje robot Bjørn vandt med 6 point mere end andenpladsen, som fik 15 point,” udtaler Tobias.

LEGO Mindstorms er noget af det fedeste, hvis man kan lide robotter og LEGO blandet sammen. Der er mange forskellige sensorer, både afstandssensor, tryksensor, farvesensor eller gyro-sensor.

LEGO Mindstorms kan være både svært og nemt – eksempelvis kan en lille robot, der kører rundt om sig selv være simpel, men man kan også lave hjernebrydende ting som en Gyro Boy – ham kan du se mere om på YouTube.

Hvorfor LEGO Mindstorms? Det er nemt at lære, det er timevis af sjov, og hallo, det er LEGO og robotter!

3D-print

På MakerCamp er der 3D-print, hvor camperne modellerer og printer figurer. 3D-printerne vækker altid stor begejstring, og det er meget populært at lave sine egne figurer. Som regel kommer der en lille gave med hjem til forældrene. Man bruger et program på computeren, som hedder Tinkercad, hvor man tegner sin figur. Derefter sender man den til printeren, og så bliver den lavet i en slags plastik kaldet PLA eller ABS. Det er en langvarig proces, men det er sjovt at se, når den printer. Her er der en, der har tænkt på dem derhjemme, mon ikke der er en glad modtager af dette søde vedhæng. Fantasien har ingen grænser i 3D-print-rummet på MakerCamp.

Dataløb

Dataløb gælder om at samle bitcoins og data, som man kan bytte, spille eller købe sig til. Men for at komme hen til de hackere, der sælgere tingene, skal du først forbi politiet. De tjekker lige, om du har noget data gemt i dine lommer. Her handler det så om at gemme det super godt, og ellers kan du jo lave et kompromis med en betjent. Dataløb er godt fundet på og en sjov aktivitet om aftenen.

Lasergame

Lasergame er en helt unik oplevelse, som virkelig sætter alle dine sanser på prøve. På MakerCamp var der i sommer Lasergame på programmet. De første seje nørder, der prøvede Lasergame var Arduino og GameMaker-holdene. De blev delt op i hold på fem personer, og der var to hold i slagmarken ad gangen. Flere syntes, at oplevelsen var ligesom CS:Go. Lasergame satte virkelig gang i deltagerne – de sprællede, løb, hoppede og dansede hele vejen ned til slagmarken.

Der var både aggressive og mere defensive taktikker hos deltagerne på MakerCamp. Den foretrukne metode var aggressiv. Defensiv var dog den vindende metode. De aggressive deltagere brugte alle sanser for at kunne fornemme, skyde og ramme modstanderholdet. De defensive spillere brugte dog næsten ingen sanser, de var sågar lige ved at falde i søvn – til gengæld var de præcise og ramte pletskud hver gang. Der var stemning som en gammel western, og alle havde det mega sjovt. Alt i alt en mega fed oplevelse.

LaserGame er to hold med fem personer på hver, Laserpistoler med flere modes som AWP, AK47 og en spøjs Star Wars gun, en sensor som sidder på hovedet og kun HEADSHOT!

 

Skøre tårne og katapulter

På MakerCamp er der samarbejds- og teamøvelser, som eksempelvis spaghetti- og skumfidustårne. Det handler om at bygge det højeste tårn på 15 minutter af skumfiduser og spaghetti. Det er sjovt og en god måde at lære hinanden at kende på.

Ligesom tårnene af spaghetti og skumfiduser er der også katapulter, som skal bygges af en ske, spisepinde, pap, elastikker og tape. Camperne skal tænke sig til, hvordan de bygger den katapult, der er flottest og kan skyde længst. Det er ret svært at finde på en idé på 15 minutter, men der var mange forskellige måder at bygge på.

 

Download hele Asbjørns avis om MakerCamp lige her:

Og læs mere om MakerCamp her.

NB: MakerCamp i uge 27 er udsolgt. Heldigvis skal vi også på camp i uge 28, og der er stadig billetter at få lidt endnu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.